Jak używać autmatycznych skrzyń?
Chyba najważniejszym czynnikiem wpływającym na trwałość skrzyni biegów jest prawidłowa technika jazdy. Bardzo często zdarza się że użytkownicy skrzyni biegów automatycznej gwałtownie zmieniają kierunek jazdy, z jazdy w tył do przodu i odwrotnie.
Właściwie większość skrzyń biegów automatycznych do chłodzenia oleju skrzyni biegów wykorzystują ten sam płyn, który chłodzi silnik. Należy pamiętać o okresowej kontroli stanu płynu chłodzącego i jego wymianie, gdy tego nie będziemy robić może dojść do pęknięcia płaszcza wewnętrznego oddzielającego płyn chłodniczy od oleju skrzyni i spowodować konieczność naprawy skrzyni biegów, oraz awarię układu chłodzenia silnika.
Chyba najważniejszym czynnikiem wpływającym na trwałość skrzyni biegów jest prawidłowa technika jazdy. Bardzo często zdarza się że użytkownicy skrzyni biegów automatycznej gwałtownie zmieniają kierunek jazdy, z jazdy w tył do przodu i odwrotnie. Przy zmianie kierunku jazdy położenie dźwigni zmiany biegów należy ustalać trzymając wciśnięty pedał hamulca, który zwalniamy w momencie wyczuwalnego załączenia wybranego biegu. Konstrukcja układu sterowania powoduje, że bieg do jazdy w tył zawsze włącza się z pewnym opóźnieniem, różnym dla określonych typów skrzyń. Za wczesne wciskanie pedału przyspieszania („gazu”), kiedy jeszcze nie nastąpiło pełne załączenie biegu może spowodować poważne uszkodzenia skrzyni i konieczności naprawy skrzyni biegów.
Frustrującym dla nowych użytkowników automatów jest konieczność przyzwyczajenia się do automatycznej skrzyni biegów
Należy używać tylko jednej nogi do operowania zarówno pedałem przyspieszania jak i hamulca. Świeżo upieczonym użytkownikom polecam wkładać lewą nogę pod fotel, przynajmniej na początku i używać prawej nogi do przyśpieszania i hamowania. W czasie jazdy gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca przy wciśniętym pedale gazu zazwyczaj kończy się uszkodzeniem skrzyni i również naprawą skrzyni biegów. Częste, zbyt długie wciskanie pedału przyspieszania przy wciśniętym pedale hamulca ma ten sam skutek.
Szybkie wciśnięcie pedału przyspieszenia przy ruszaniu samochodem z miejsca po uprzednim całkowitym zatrzymaniu pojazdu powoduje jedynie nadmierne przeciążanie elementów skrzyni, nie jest to aż tak szkodliwe i nie prowadzi do napraw skrzyni biegów. Zdecydowane, ale liniowe wciskanie pedału przyspieszenia w chwili ruszania samochodem po jego uprzednim zatrzymaniu gwarantuje lepszy czas przyspieszenia niż gwałtowne, pełne wciśnięcie tego pedału.
Pierwszego biegu używa się również do prób uwolnienia w przypadku ugrzęźnięcia w błocie lub śniegu , oraz w przypadku konieczności użycia funkcji hamowania samochodu silnikiem np. przy jeździe w trudnych warunkach terenowych lub górskich. W każdym przypadku należy pamiętać o maksymalnie dopuszczalnej prędkości jazdy dla tego biegu. Włączanie blokady pierwszego biegu wskazane jest po pełnym zatrzymaniu samochodu. Przy przełączaniu dźwignią zmiany biegów programu skrzyni w czasie jazdy , z pozycji zblokowanego pierwszego biegu w kierunku pozycji normalnego programu można korzystać z kolejnych występujących po drodze blokad określonych biegów. Należy przy tym pamiętać o nieprzekraczaniu maksymalnie dozwolonych prędkości dla danego biegu.
Komentarze i opinie: