You are here:  / Znaki poziome na drodze / Łożyska toczne

Łożyska toczne

post by related

related post

Łożyska są częścią zapewniającą prawidłowe działanie maszyny. Są one częścią urządzenia, podtrzymującą inną część, pozwalając jej na ruch obrotowy. Głównymi cechami materiału łożyskowego są m.in.: dobra odkształcalność, odporność na korozję, zużycie, dobre przewodnictwo cieplne oraz dobra obrabialność. Łożyska można podzielić na kilka rodzajów pod wieloma względami. Jednym z głównych rodzajów są łożyska toczne, posiadające pierścień wewnętrzny, zewnętrzny oraz elementy, które usadowione są między pierścieniami i stykają się z bieżniami wprawiając w ruch obrotowy pierścienie względem siebie.Łożyska muszą spełniać ściśle określone wymagania technologiczno–konstrukcyjne. Łożyska toczne, w których umieszczone są elementy toczne, współdziałają z powierzchniami czopa, przez co mamy przykład tarcia tocznego. Łożyska toczne pod względem kształtu elementu tocznego dzielą się na: kulkowe, walcowe, stożkowe, baryłkowe, igiełkowe i toroidalne. Ze względu na rodzaj obciążeń jakie przenosi łożysko dzielą się na: poprzeczne, skośne i wzdłużne. Skośne przenoszą obciążenia wzdłużne i poprzeczne. Możliwość wychylenia się pierścienia zewnętrznego dzieli łożyska toczne na: zwykłe i wahliwe. Zaś ilość rzędów elementów tocznych, jest podstawą do ich podziału na: jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe. Po uwzględnieniu algorytmu parametrów pracy m.in. taki jak: obciążenie statyczne, prędkość obrotowa, sposób smarowani i chłodzenia obywa się dobór łożysk, tak by odpowiednio były dobrane do zadania.

Inne wpisy o transporcie oraz motoryzacji: