You are here:  / Transport / Łożyska ślizgowe

Łożyska ślizgowe

post by related

related post

Łożyska ślizgowe nie posiadają ruchomych części, które pośredniczą w napędzaniu ruchu. W cylindrycznej panewce z pasowaniem luźnym został umieszczony czop wału albo inny element obrotowy. Łożyska ślizgowe zazwyczaj stosuje się przy przenoszeniu bardzo dużych obciążeń, oraz przy obciążeniach udarowych, kiedy łożyska muszą tłumić drania wału. Dodatkowo znalazły zastosowanie w cichobieżności, kiedy konieczne jest stosowanie łożysk dzielonych. Zastosowanie mają również, w przypadku gdy istnieje potrzeba dużej dokładności montażu, co jest bardzo utrudnione, dodatkowo wykorzystywane są w drobnych konstrukcjach o małych obciążeniach.Łożyska ślizgowe dzielą się na: suche (nie są smarowane w ogóle, bądź okresowo smarem stałym, stopy łożyskowe lub teflon są materiałem, z którego wykonana jest panewka),, powietrzne ( łożyska, w których dystans pomiędzy wałem a panewką utrzymywany jest przez sprężone powietrze dostarczane do panewki, następnie wytwarza poduszkę powietrzną, stosuje się je na wałach, gdzie występują małe siły promieniowe), olejowe (gdzie olejem jest wypełniona tylko część korpusu, między panewką a powierzchnią wału tworzy się film olejowy, który wystarcza do podtrzymania wału), łożyska hydrodynamiczne (w szczelinie powstaje zjawisko hydrodynamiczne, przez co tworzy się samoistnie warstwa oleju, do zastosowania tego smarowania musi istnieć kieszeń smarna, jest to tzw., smarowanie pierścieniem luźnym), łożyska hydrostatyczne (pod ciśnieniem do panewki dostarczany jest olej).

Inne wpisy o transporcie oraz motoryzacji: